کاردانی حرفه ای بازرگانی – انبارداری

مقدمه

مواد و مصالح بطور کلی از مهمترین عوامل هزینه‌بر بوده و بطور متوسط ۵۵% بهای تمام شده کالای تولید شده را دربردارد و از این‌رو نقش اساسی در موفقیت بنگاه‌های صنعتی و کارخانجات تولیدی را ایفا نموده و این نقش در قالب وابستگی موفقیت این بنگاه‌ها و کارخانجات به سازمان و ساختار سازمانی مجهز جهت تدارک، خرید و انبار کردن تجلی می‌یابد. این موضع آنجا اهمیت می‌یابد که بدانیم انبار صرفاً جهت انبارش محصولات نهایی نبوده بلکه جهت انبارش مواد و مصالح اولیه به انضمام کالای نیمه ساخته و همچنین کالاهای مورد استفاده در طول خط تولید نیز می‌باشد.

کاردانی انبار داری علمی کاربردی ماهان

تعریف و هدف:

انبارداری به مجموعه‌ای از فعالیت‌های شغلی گفته می‌شود که طی آن فرد یا افرادی تحت عنوان انباردار، براساس مبانی، اصول، ضوابط و استانداردهای علمی، کالا و مواد و یا هر نوع اقلام را در مکانی مشخص بنام انبار، دریافت، کنترل، مراقبت، نگهداری و توزیع می‌نماید.

هدف از ایجاد و آموزش رشته انباداری، علمی و رسمی کردن فعالیت‌های متعددی است که باید توسط یک انباردار انجام پذیرد. همچنین هویت بخشیدن به کار تعداد زیادی از افراد که عملاً در شغل پر مسئولیت انبارداری فعالیت می‌نمایند ولی از داشتن عناوین و مدارک دانشگاهی محروم می‌باشند. یکی دیگر از اهداف ایجاد رشته انبارداری جذب به تحصیل عده کثیری از جوانان کشور که باید در آینده عهده‌دار مشاغل انبارداری باشند این مسئله هم از دیدگاه محیط‌های کاری و هم از دیدگاه علاقمندان به این شغل از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشند.

ضرورت و اهمیت:

با توجه به گسترش روز افزون فعالیت‌های صنعتی، خدماتی و بازرگانی در کشورو بوجود آمدن تنوع در محصولات تولیدی و افزایش حجم کالاها و خدمات بصورت فراگیر، نیلز به انبارکردن کالا و مواد امری ضروری و غیرقابل اجتناب است و به تبع آن شغل انبارداری و بکارگماری افرادی تحت عنوان انباردار جهت حفظ و نگهداری از کالا و مواد انبار شده از اهمیت و ضرورت فراوانی برخوردار می‌باشند. در بسیاری از سازمان‌های صنعتی، بازرگانی، خدماتی و نظامی وجود انباردارهای تحصیلکرده در رده‌های مختلف دانشگاهی و دارنده مدرک دانشگاهی در این زمینه می‌تواند از جنبه‌های کیفی و کمی تأثیر عمیقی بر وضعیت شغل انبارداری و همچنین جایگاه و ارزش این شغل داشته باشد.

یکی دیگر از ضرورت‌های ایجاد رشته انبارداری اصلاح روند گذشته و حال در استفاده از متخصصین و فارغ التحصیلان سایر رشته‌ها مثل صنایع، بازرگانی و ….. ، در مشاغل انبارداری است. این کار عمدتاً بدلیل عدم وجود افراد تحصیلکرده در رشته انبارداری می‌باشد. که بکار گماری افراد مذکور در این شغل مشکلات فراوانی را برای سازمان‌ها از لحاظ عدم تخصص در انبارداری علمی و ایجاد ضعف و کمبود نیروی انسانی در سایر تخصص‌ها بوجود می‌آورد.

لذا بمنظور هویت بخشیدن به افرادی که در مشاغل انبارداری فعالیت می‌نمایند و فراهم شدن امکان احراز مشاغل انبارداری توسط افراد تحصیل کرده در همین رشته، ایجاد این رشته در دانشگاه، امری بسیار ضروری و ارزشمند خواهد بود.

کاردانی انبار داری علمی کاربردی ماهان

 

قابلیت‌ها و مهارت‌های مشترک فارغ التحصیلان:

  1. گزارش نویسی و مستندسازی
  2. ارائه گزارش نتایج کار و جریان فعالیت‌ها (Presentation)
  3. انجام کار گروهی
  4. طبقه‌بندی و پردازش اطلاعات
  5. بهره‌گیری از رایانه
  6. برقراری ارتباط مؤثر در محیط کار
  7. سازماندهی و اداره کردن افراد تحت سرپرستی و آموزش آن‌ها
  8. خودآموزی و یادگیری مستمر در راستای بالندگی شغلی
  9. ایجاد کسب و کارهای کوچک و کارآفرینی
  10. رعایت اخلاق حرفه‌ای و تنظیم رفتار سازمانی
  11. اجرای الزامات بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE)
  12. تفکر نقادانه و اقتضایی
  13. خلاقیت و نوآوری

قابلیت‌ها و توانمندی‌های حرفه‌ای فارغ التحصیلان:

افرادی که در این رشته تحصیل و با عنوان انباردار شناخته می‌شوند، از توانایی‌های علمی و عملی زیر برخوردار می‌گردند.

  • بکارگیری اصول و استانداردهای انبارداری
  • قفسه‌بندی، انجام عملیات دریافت و تحویل کالا و کنترل دقیق موجودی اقلام در انبارها
  • حفظ و نگهداری اقلام در انبارها
  • مستندسازی و حفظ اسناد در انبارها
  • بهره‌برداری از اطلاعات روز انبارداری
  • تشخیص اطلاعات اقلام انبار شده در جهت شناسایی سریع و دقیق
  • انبارگردانی

مشاغل قابل احراز:

  • انباردار

کاردانی انبار داری علمی کاربردی ماهان

ضوابط و شرایط پذیرش دانشجو : (رشته تحصیلی دیپلم گواهی سلامت ….)

  • دارا بودن مدرک دیپلم متوسطه، فنی – حرفه‌ای، کاردانش
  • دارا بودن شرایط عمومی تحصیل در نظام آموزش عالی کشور

طول و ساختار دوره:

دوره کاردانی حرفه‌ای مبتنی بر نظام واحدی و متشکل از مجموعه‌ای از دروس نظری و مهارتی است و با توجه به قابلیت‌ها و مهارت‌های مشترک و فنی به دو بخش «آموزش در مرکز مجری» و «آموزش در محیط کار» تقسیم می‌شود. مجموع واحدهای اخذ شده توسط دانشجویانی که دیپلم ریاضی و فیزیک دارند ۷۳ واحد می‌باشد و آن دسته از دانشجویانی که از سایر رشته‌ها متقاضی اخذ این مدرک می‌باشند، بایستی ۴ واحد جبرانی نیز بگذرانند که در طول حداقل دو و حداکثر سه سال قابل اجرا است.